Després de mesos de negociació, la UGT-SERVEIS PÚBLICS hem pogut assolir un Acord que fa front al problema actual de l’abús de la temporalitat de les administracions públiques, que ha d’impedir que aquests índexs de temporalitat es reprodueixin en el futur, mitjançant la modificació de l’article 10 del TREBEP, i que estableix les bases d’un nou procés d’estabilització, que ha d’incloure totes les places ocupades durant els tres anys anteriors al 31 de desembre de 2020, i que tinguin unes determinades condicions.
Modificació dels articles 10 i 11 de l’EBEP:
Pel que fa a la modificació de l’article 10 del TREBEP, dóna moltes més garanties jurídiques als interins, aclarint les causes de nomenaments i cessaments així com els processos de selecció de personal temporal, i s’obliga, ara sí, a què les diferents administracions convoquin les places en un període màxim de 3 anys des de la seva ocupació amb personal interí, permetent que aquests puguin consolidar el lloc de treball que ocupen, i prorrogant el període d’ocupació temporal a condició que la plaça hagi sortit a oferta pública i fins a la seva finalització.
En el cas que en aquests tres anys la plaça no hagi estat convocada, preveu una indemnització de 20 dies per any treballat, amb un topall de 12 mensualitats.
Només en el supòsit que la plaça hagi quedat deserta en el corresponent procés selectiu, l’interí podrà continuar ocupant-la mitjançant un nou nomenament.
Iguala el règim general dels interins als de funcionaris de carrera.
Els sectors que disposen de normativa pròpia (Sanitat, Ensenyament, Justícia, Universitats, etc.) disposen d’1 any per adaptar les seves normatives a aquesta nova redacció de l’art. 10.
Aquesta modificació de l’article 10 ofereix seguretat jurídica mitjançant una solució legal de caràcter bàsic i, d’acord amb l’actual marc normatiu i jurisprudencial existent, tant europea (TJUE) com nacional (TS). Tipifica per primera vegada en les administracions públiques el nomenament i contractació temporal irregular. També, per primera vegada, preveu una compensació econòmica per a l’empleat públic objecte de la irregularitat.
La finalitat és clara, que la pràctica totalitat dels empleats públics siguin funcionaris de carrera o personal laboral fix i que la temporalitat no estigui per sobre del 8%.
Totes aquestes mesures entren en vigor en la data de la modificació dels articles 10 i 11 de l’EBEP, i són d’aplicació a les contractacions i nomenaments que es facin a partir d’aquesta data.
Nou procés d’estabilització
Pel que fa al nou procés d’estabilització, aquest es realitzarà a través del sistema concurs-oposició sense perjudici del que estableixi la normativa sectorial per a determinats col·lectius, però flexibilitza la fase d’oposició podent-se reduir les proves o els terminis, alhora que es podrà reduir substancialment contingut i nombre de temaris i si les proves són eliminatòries o no, per exemple.
No hi ha restriccions algunes, ni per sectors, ni per serveis, com va passar al procés de 2017, per tant es tracta de totes les places que compleixin amb les condicions acordades:• Que la plaça a 31 de desembre de 2020 hagi estat ocupada de forma ininterrompuda els tres anys anteriors, que estigui pressupostada, que sigui estructural i que no hagi estat inclosa en els processos d’estabilització dels anys 2017 i 2018.
També es determina que la fase de concurs sigui el 40% amb caràcter general per a totes les administracions, valorant majoritàriament l’experiència en el lloc de treball objecte de la convocatòria.
Queda recollit que el personal interí que no obtingui plaça en el procés d’estabilització serà indemnitzat amb 20 dies per any treballat i el personal laboral percebrà una compensació similar.
El text inclou una clàusula de recol·locació del personal interí que no superi el procés d’estabilització a través de borses de treball.
En l’àmbit de l’Administració Local es deixen en suspens els articles 8 i 9 de l’RD 896/1991 (característiques dels exercicis dels processos selectius) pel qual s’estableixen les regles bàsiques i els programes mínims al fet que ha d’ajustar la selecció dels funcionaris de l’Administració Local (molt exigent pel que fa a continguts i nombre de temaris). Aquesta mesura és importantíssima per a les administracions locals, ja que aquests dos articles han estat una barrera insalvable per facilitar els processos selectius.
En totes les administracions es pot acordar en la fase d’oposició una reducció molt substancial del nombre i continguts dels temes en totes categories i el tipus de prova.
Al setembre, Govern i sindicats acordarem un calendari de negociació per avançar en la resta de matèries contemplades en el TREBEP així com en aquells temes que suposin la millora de les condicions de treball del personal al servei de les administracions públiques, especialment, les relacionades amb la promoció interna, la provisió i la mobilitat, així com:
✓ Retribucions
✓ Jubilació parcial.
✓ Oferta d’ocupació pública
✓ Digitalització, etc
Salut i cuideu-vos!
UGTGENERALITAT
Barcelona 7 de juliol de 2021