Els dies 15 i 27 de desembre de 2021 es va reunir de forma ordinària i extraordinària, respectivament, el Ple del Comitè de Seguretat i Salut (CSS) del Departament de Salut. En la reunió del 15/12/2021 es varen tractar els següents temes que poden ser del vostre interés. Per part del Servei Mancomunat de Prevenció de Riscos Laborals (SMPRL) es va informar:
- La incorporació dels nous membres del CSS nomenats per part del Departament en substitució de les vacants.
- Els incidents i accidents registrats, malalties i violència en el període de setembre a desembre de 2021,
- Els casos de Covid-19 en el personal del Departament i de les incapacitats temporals relacionades i del personal especialment sensible,
- L’actualització del III Pla de contingència i reincorporació, però que en la situació en la qual actualment ens troben no cal revisar-lo, mantenint les normes restrictives al respecte,
- L’actualització dels equips d’emergència, evacuació i primers auxilis a les seus i edificis (MAP) on hi ha personal del Departament), punt demanat per UGT.
- L’aprovació del protocol de Coordinació d’Activitats Empresarials (CAE) i de l’estat d’aplicació als escorxadors i seus corporatives, punt demanat per UGT. En aquest apartat, s’observa que tot i la millora observada en la seva activació i aplicació, encara cal millorar la seva aplicació, en especial als escorxadors. Des d’UGT es demana que també s’inclogui a la CAE els centres de tractament de caça i que es faci la seva valoració de riscos laborals.
- El pla d’acollida i reciclatge del personal en matèria de Prevenció de Riscos Laborals, punt demanat per UGT,
- L’estat dels aires condicionats i del seguiment del seu manteniment, punt demanat per UGT, i
- L’informe de situació de les seus corporatives de Girona i Tortosa.
Des d’UGT s’ha demanat que:
- Es faci un control exhaustiu de les tasques de manteniment dels aires condicionats, ja que es considera que l’empresa que realitza el seu manteniment no realitza correctament aquestes tasques,
- Es realitzin les actuacions necessàries per tal que els equips de calor funcionin correctament i no es donin situacions anteriors en què el personal tenia que estar treballant amb roba d’abric.
- Es faciliti l’auditoria de la qualitat de l’aire realitzades a les Seus de Salvany i d’Ave Maria l’estiu passat.
- S’estableixin unes mesures d’actuació clares i definides del personal que assisteixi a un company accidentat quan l’atenguin.
- Es creïn grups de treball específic del CSS per tal de tractar i aprofundir els temes que es plantegin des del CSS. Des d’UGT es proposa la continuïtats de les Comissions existents (prevenció de la situacions de violència, grups de salut pública-inspectors i re-avalaució de riscos psicosocial del personal de la Secretaria de Salut Pública ) així com la creació de noves (treballadors d’especial sensibilitat, pla de prevenció i pla d’igualtat), entre d’altres.
- S’estableixi un calendari i els contingut de creació de cadascun dels grups de treball indicats en el punt anterior.
- Es faci arribar una proposta de calendari de reunions del CSS per a l’any 2022.
- Es faciliti material EPI adequat a tot el personal, inclòs els substituts dels veterinaris d’escorxador ja que es té coneixement que en algunes sub-direccions territorials no reben el calçat i els guants de malla de protecció.
- Es permeti la revisió del material EPI, pel SMPRL i els membres del CSS, prèvi al seu subministrament un cop realitzada la contractació del mateix,
En la reunió del 27/12/2021, convocada de forma urgent per pel Departament de Salut donada la situació epidemiologia enfront el Covid-19, es va passar per consulta i participació el nou IV Pla contingència i reincorporació progressiva DS”. Durant la mateixa, des d’UGT es va demanar el següent:
- Poder disposar prèviament del document abans de poder realitzar la seva valoració durant la reunió.
- L’aplicació de totes les normes que s’estableixin de forma unitària per a tot el nostre personal i el personal extern que comparteixi llocs de treball o realitzi tasques amb personal del Departament a les seus.
- La difusió d’aquest nou pla de contingència a tots el nivells (inclòs el personal del programes Covid.19) mitjançant la intranet, cartells informatius penjats als plafons d’anuncis i correus electrònics, En referència al personal que realitzi tasques presencials, entre ells el personal dels programes Covid-19, es va demanar que es fes arribar les normes a aplicar en reunions i activitats que es realitzin en grup.
- Es faciliti al personal d’atenció al públic i conductors mascaretes FFP2. Així com que es realitzi una estratègia informativa i de suport al personal d’atenció telefònica dels edificis Salvany i Ave Maria, que es troben col·lapsats arran d’aquesta nova onada.
- S’activés de forma efectiva la CAE als centres i llocs de treball per tal de garantir la protecció dels nostres treballadors que realitzen el treball presencial, en especial als veterinaris d’escorxador.
- La necessitat que es realitzi una aplicació i seguiment efectiu de les mesures d’autoresponsabilitat i d’aquest nou pla de contingència.
- L’extensió del teletreball a tots els àmbits on sigui possible. A tal motiu es demana que s’apliqui també al personal dels programes Covid-19, Per part del Departament es va respondre que se’ls aplicaran les pautes i condicions de treball de les altres onades, és a dir, el seu treball serà fonamentalment presencial.
UGT vol continuar treballant i lluitant per aconseguir millorar les condicions laborals. Per això us demanem que si teniu qualsevol proposta, acció, consulta o col·laboració que vulgueu fer, ens la feu arribar a qualsevol de les següents adreces:
Salut i cuideu-vos!
Barcelona 30 de desembre de 2021