El dia 14 de juny de 2022, es va tenir lloc la primera reunió de la Paritària d’enguany, feia 6 mesos que no s’havia convocat aquesta Comissió; cosa que evidència que les prioritats de la Funció Pública no estan centrades en la Prevenció de Riscos Laborals.
Des de la darrera reunió s’han produït baixes importants en l’equip tècnic de l’Àrea de PRL de Funció Pública (que encara estan vacants) i també s’ha reestructurat l’organigrama de les seves funcions.
S’aprova l’acta de la darrera reunió i s’acorda el calendari de les reunions del Plenari i la Permanent de la Comissió pel que queda d’any. Per part de la UGT recordem que cal coordinar aquest calendari amb el del Grup de Treball del Districte Administratiu.
Auditoria del Sistema de Gestió de prevenció de riscos laborals implantat en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat.
L’Administració informa que la darrera Auditoria es va fer el 2015 i que tot i que la regulació es clara (s’ha de fer cada 4 anys) fins ara no han estat en condicions d’iniciar els treballs per fer-la. També, explica que esta fent els passos per tirar endavant la 3a Auditoria del Sistema de Gestió de la Prevenció de Riscos Laborals a la Generalitat de Catalunya; com que saben que van tard volen posar fil a l’agulla i diuen que intentaran tenir el cronograma enllestit al setembre per començar a treballar. Quan tinguin el cronograma acordat amb els 15 departaments ens el passaran. La previsió es començar per Exteriors, Cultura i Presidència i deixar pel final Educació, cosa que justifiquen per la seva magnitud. Expliquen que hi ha 3 equips auditors i que s’utilitzarà la metodologia de l’INSST. La previsió és que es trigui 2 anys en fer tota l’Auditoria.
Problemàtica amb els equips de respiració autònoma del cos de Bombers. Accidentalitat al cos de Bombers.
Des de la UGT ja fa temps que hem posat damunt la taula aquesta problemàtica: els equips són insegurs, però quan s’ha fet comunicats de risc aquests s’han perdut o com a mínim no han arribat enlloc i això ha suposat que no es posin les solucions necessàries per garantir la seguretat dels bombers. També denunciem problemes amb el manteniment dels equips. Així com amb les compres de material que no han estat comunicades als delegats de PRL.
Des de UGT preguntem pel registre d’incidents que succeeixen durant els serveis, ja que considerem que cal tenir en compte que hi ha hagut incidents que podrien haver tingut una gravetat molt alta. Hi ha molts incidents que no arriben als tècnics de PRL i són cabdals a nivell de PRL.
Adaptació del lloc de treball per dones lactants quan finalitza el permís corresponent.
L’Administració manifesta que l’article 26 de la LPRL garanteix el dret a la protecció de les dones lactants i que no té constància de cap problema al respecte. Les parts coincidim que això s’ha de controlar en cas que es doni una situació en que es vulneri el dret de protecció de la dona lactant. Des de UGT defensarem, com no potser d’una altra manera, aquestes situacions.
Dades d’afectació de la Covid-19 a l’Administració de la Generalitat. Gestió del personal positiu en els centres de treball. Gestió del personal vulnerable i del personal amb Covid-19 persistent.
L’administració informa que els plans han deixat d’estar actius.
Des de la UGT pensem que no es pot baixar la guàrdia i fer recaure tota la responsabilitat als serveis de prevenció.
L’Administració no detalla com s’ha d’actuar en el cas de personal positiu per Covid sense baixa mèdica i pel que fa al Teletreball, ara, considera que és un tema organitzatiu i que si no pertanys als col·lectius que regula el Decret de Teletreball has de seguir les mides que t’indiqui el teu servei de prevenció.
Pel que fa al personal vulnerable, la recomanació és que dugui una mascareta FFP2 quan treballi de forma presencial; en cap cas es fa una recomanació generalitzada per que aquest col·lectiu teletreballi. Tot plegat molt coherent i oblidant allò que sí que es va poder fer en plena pandèmia.
Pel que fa a treballadors/es amb Covid persistent, l’Administració diu que les no disposa de dades rellevants d’afectació entre el personal de la Generalitat de Catalunya.
Situació actual de la dotació de personal dels serveis de prevenció de l’Administració de la Generalitat.
L’Administració informa que per Acord de Govern s’han incorporat 30 dotacions del Programa de Gestió Covid a l’estructura dels departaments on estaven prestant servei d’acord amb la distribució que es va fer en el seu dia.
Des de UGT manifestem la nostra satisfacció per aquesta mesura, ja que era una petició que havíem fet de forma reiterada. Així i tot, preguntem a l’Administració si totes aquestes places estan cobertes de forma efectiva en aquest moment i exigim que aquestes places suposin un increment real dels efectius dels nostres serveis de prevenció.
L’administració ens indica que faran les comprovacions oportunes i que ens donaran la informació; així i tot manifesten que aquestes places han estat creades, tenen un codi lloc i han de seguir ocupades.
Agressions al personal dels centres penitenciaris.
Des de UGT demanem que cada cop que hi hagi una agressió (sigui física o verbal) en un centre penitenciari al personal treballador es faci la corresponent investigació per determinar quines han estat les causes i quines són les mesures preventives que cal implementar per evitar les agressions al màxim; i que quan dissortadament no es puguin evitar, reduir al màxim les conseqüències per la integritat física i psíquica de les persones treballadores.
Dret a la desconnexió digital a l’Administració de la Generalitat.
Totes les parts coincidim en què el Decret del Teletreball de la Generalitat de Catalunya garanteix el dret de desconnexió digital de totes les persones que hi treballen a la nostra administració.
Així i tot, des de la UGT, per evitar que hi hagi casos en que aquest dret no es respecti considerem oportú que des de la Funció Pública es faci el recordatori pertinent a tota la plantilla.
Protocol d’assetjament laboral a la feina.
L’Administració informa que determinades qüestions relacionades amb el protocol d’assetjament ara depenen de l’Àrea del bon govern.
Des de UGT manifestem la nostra preocupació pel fet que aquesta divisió organitzativa en aquests moments esta suposant dificultats per realitzar les tasques que tenim assignades les organitzacions sindicals en relació amb aquestes qüestions.
Les decisions autoorganitzatives de l’Administració depenen d’ella, però el que no és de rebut és que això afecti el normal funcionament dels òrgans de participació i consulta que depenen de la Funció Pública i més en relació amb un tema tan cabdal com és l’assetjament laboral a la nostra Administració; una xacra que, dissortadament, estem encara molt lluny d’erradicar.
Torn obert de paraules.
Des de la UGT exigim a l’Administració que no dilati més la convocatòria de la Comissió Paritària General, ja que hi ha moltes qüestions que depenen d’aquesta Comissió i a hores d’ara estan aturades.
I pel que fa al dret d’accés que tenen els delegats de prevenció als centres de treball de la Generalitat de Catalunya, seguim constatant que pel que fa al Districte Administratiu l’Administració fracassa en solucionar aquest problema.
Per qualsevol dubte relacionat amb la seguretat i salut laboral us podeu adreçar a nosaltres:
ssl-gencat@catalunya.ugt.org
Salut i cuideu-vos!
UGTGENERALITAT
Barcelona 29 de juny de 2022