ACTUALITAT

Reunió de la Comissió Paritària General de Prevenció de Riscos Laborals

23 de novembre de 2021

Aquesta reunió és la continuació de la reunió que vam mantenir el passat 25 de maig; la qual vam suspendre perquè portàvem 3 hores i només havíem abordat els 3 primers punts de l’ordre del dia.

Era lògic suspendre la reunió per la seva durada (més quan som els de prevenció de riscos laborals); però no té cap mena de lògica que hagin transcorregut gairebé 6 mesos des de la seva suspensió.

En tot cas, i perquè quedi clar, la UGT ha assistit tan aviat com se l’ha convocat.

De forma prèvia, abans de seguir al punt 4 de l’ordre del dia, s’han abordat els requeriments de la Inspecció de Treball per incompliments  en matèria de prevenció de riscos laborals de la nostra Administració.

Curiosament, quan aquests requeriments arriben a aquesta Comissió (després d’existir un requeriment previ de la ITSS, que aquesta hagi d’iniciar un procediment especial que implica a moltes parts del nostre Govern i que finalment hagi de fer un nou requeriment, aquest per incompliment del primer requeriment), allò que no havia estat possible solucionar prèviament ha estat solucionat.

Avui ens hem trobat, a tall d’exemple, amb un requeriment que consistia a eliminar uns reflexes en llocs de treball de PVD i un altre que indicava que calia canviar unes taules per evitar casos de lipoatrofia… A part de les energies que ha calgut invertir, resulta que mentre fèiem la reunió hem consultat als treballadors i treballadores del centre on s’havien de canviar les taules i allà no s’havia canviat res.

Estem parlant de coses massa serioses, com perquè un departament es planti en una Comissió de Prevenció de Riscos Laborals (davant de sindicats i responsables de l’administració) i doni dades, en el millor dels casos, inexactes.

Les coses han de canviar, és absolutament inacceptable que requeriments d’aquests tipus no siguin atesos de forma ràpida i eficaç en primera instància.

4. Presentació de l’estudi de sinistralitat laboral de l’any 2019.

L’administració ens presenta les dades de sinistralitat de 2019, a part de l’anàlisi de les dades com a exercici d’arqueologia no podem fer res més. Tothom tenim molt clar que presentar aquestes dades amb un decalatge de gairebé 2 anys no té cap mena de sentit, ja que el temps passat fa que qualsevol proposta de mesura preventiva que es pugui plantejar per implementar no tingui les garanties de ser eficaç.

UGT demana les dades d’accidentalitat en valors totals, demanem una comparativa per sectors i per temps. Preguntem quines mesures s’han adoptat després de fer l’estudi d’aquesta sinistralitat laboral. 

Des de la UGT demanem quines són les mesures preventives que s’han adoptat amb relació als estudis de cada accident. Posem l’exemple del col·lectiu de gerocultores que tenen altes taxes de sinistralitat laboral i el fet que sabem positivament que no s’està implementant els compromisos que fa temps reclamem als responsables departamentals en relació amb l’adquisició  i posada en funcionament d’equips que facilitin la seva tasca.

Volem saber què s’està fent per baixar la sinistralitat per part dels departaments, ja que tenim la sensació de no s’està fent el que s’ha de fer.

També demanem informació sobre el tractament que es fa de l’accidentalitat i la prevenció  de riscos laborals des de la perspectiva de gènere; pensem que és important deixar de fer proclames i actuar.

Demanem que, per la reunió d’aquesta Comissió del segon semestre d’enguany que resta pendent, s’incorporin els valors absoluts dels accidents en l’informe de sinistralitat de 2020 i que s’analitzi com ha pogut incidir el teletreball en la reducció d’accidents in itinere entre els treballadors i treballadores de la Generalitat de Catalunya.

5. Grups de treball de la Comissió Paritària General: activitat. • GT modificació protocol Assetjament Laboral; l’Administració informa que  no s’ha arribat a un acord al si del grup de treball i no s’ha pogut portar a aquesta paritària. L’administració diu que les seves propostes eviten la triple victimització i que això és un pas rellevant.

Per la UGT és fonamental arribar a un acord en aquest grup, però no a qualsevol preu. Aquest grup respon a la petició feta per part del síndic de greuges per tal que s’erradiquin les situacions d’assetjament laboral a la nostra administració, la Generalitat de Catalunya; però les propostes que es fan des de funció pública ens generen molts dubtes sobre la seva capacitat real per abordar aquestes situacions. 

Insistim en el fet que les persones “presumptament” assetjadores no han de poder escapolir-se utilitzant les esquerdes del sistema. Com a mínim, si ocupen llocs de designació, se’ls hauria de retirar la confiança si està demostrat que no han fet bé les coses; i això no pot dependre de “qüestions organitzatives” de la nostra administració.

La UGT pregunta a la funció pública què vol dir quan diu que “tiraran endavant” pel que fa al protocol d’assetjament?. Ens estàdient funció pública que trencarà de forma unilateral l’acord que va permetre l’aprovació de l’actual protocol d’assetjament?.Significa que funció pública ha decidit promoure alguna mesura més contundent com l’elaboració d’un decret específic per afrontar les situacions d’assetjament a la nostra administració?• GT resolució de conflictes interpersonals: segons l’Administració s’està pendent de designació de representants sindicals i dels departaments.

Des de la UGT recordem que va existir un grup per tractar aquest tema i que una tècnica de la funció pública (jubilada ja fa anys) va treballar un esborrany de document. Evidentment aquell grup no pot tenir cap mena de continuïtat i si ara es vol constituir un nou grup caldrà definir bé quins són els objectius que persegueix.• GT desenvolupament “Medicina del Treball” (segons la funció pública),  “Vigilància de la salut” (segons els sindicats): hi ha una divergència respecte dels objectius i el recorregut del grup. 

Per la UGT no és el mateix parlar de medicina de treball que de vigilància de la salut; la llei de PRL  parla de vigilància de la salut com a disciplina que desenvolupen dos grups de professionals que s’engloben en la medicina del treball i la infermeria del treball.• GT Justícia (CP) i ICS: aquest grup es va crear per la dificultant de coordinar satisfactòriament l’activitat preventiva del departament de justícia i l’ICS als centres penitenciaris. 

Per la UGT la principal dificultat són les dotacions pressupostàries, però pensem que, pesi a qui pesi, quan les coses no tenen una solució de proximitat qui ha d’actuar és la funció pública; també en el cas de la coordinació d’activitats empresarials dins de la mateixa generalitat de Catalunya.

Finalment, tots i totes coincidim que cal fer un replantejament dels grups de treball, definir objectius i recorreguts. La UGT proposa fer-lo a la permanent de la Comissió per tal d’agilitzar el procés. 

6. Informació sobre les properes auditories del sistema de prevenció de riscos laborals i  l’estat de les mesures preventives adoptades arran de les darreres auditories.

L’única informació que se’ns dóna és que existeix la previsió de fer una auditoria i pel que fa a les mesures preventives se’ns indica que preguntem als comitès de seguretat i salut (CSS).

Des de la UGT manifestem que des de funció pública no se’ns pot remetre sempre als CSS per dues raons: la primera pel fet que ells han de tenir dades de tot el que es fa a nivell de prevenció a la Generalitat de Catalunya i la segona per una raó molt fàcil, hi ha coses que depenen directament de funció pública.

Dins de l’apartat de coses que depenen directament de funció pública està el dimensionament dels serveis de prevenció, i des de la UGT recordem  que les dues auditories del sistema de gestió preventiu de la Generalitat de Catalunya determinen que aquests serveis tenen una mancança endèmica de recursos humans i demanem a la funció pública que prengui mans a l’assumpte.  

L’auditoria parla de necessitats estructurals de tècnics i tècniques de prevenció, llocs estructurals que cal crear i dotar. I volem saber com ho estan abordant.

Pel que fa a les persones contractades per l’Acord GOV/76/2020, de 9 de juny, pel qual es crea el Programa temporal de mesures extraordinàries per a la gestió de la COVID-19 en l’àmbit de la prevenció de riscos laborals a l’Administració de la Generalitat, que té una duració prevista de 3 anys, des de la UGT manifestem el nostre malestar pel fet que algunes persones tinguin contractes de duració d’un any, renovables any a any. 

La UGT demana sensibilitat i responsabilitat a les persones que s’encarreguen d’aquestes contractacions; el nostre govern no pot permetre en aquests moments que persones contractades per aquest programa tinguin la incertesa pel que fa a de si seran renovades o no per l’any vinent.

7. Informació dels plans de desplaçament als departaments.

Des de l’administració se’ns informa de la implementació de plans de mobilitat i mesures relacionades amb el Districte Administratiu i la seu de la Conselleria d’Educació.

Des de la UGT valorem positivament les mesures relacionades amb aquests grans edificis situats a la capital del nostre país i esperem que millorin la mobilitat de les persones que hi treballen.

Tanmateix pensem que Catalunya és molt gran i que cal abordar la mobilitat tenint present la realitat del seu territori; cosa que fins ara no veiem enlloc que s’estigui fent.

La UGT defensa el teletreball com un element més a tenir en compte a l’hora d’elaborar els plans de desplaçament, ja que el teletreball és sens dubte la millor forma de reduir els desplaçaments.

Torn obert

La UGT ha demanat informació a la funció pública sobre si el Govern té previst adoptar mesures, en relació amb els treballadors i treballadores, a causa de l’increment de casos de la Covid que estem patint. Dissortadament no hem obtingut cap mena de resposta.

Per qualsevol dubte relacionat amb la seguretat i salut laboral us podeu adreçar a nosaltres.

ssl-gencat@catalunya.ugt.org

Gràcies. Ens en sortirem. Tot anirà bé.

Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis. Si continua navegant, considerem que accepta utilitzar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca