ACTUALITAT

Abordem l’estat d’alarma per la COVID-19 dins l’administració de la Generalitat

Resum Comissió Paritària Sectorial PATL 16/04/2020

En primer lloc des de la UGT de Catalunya hem volgut remarcar i agrair la tasca de totes les persones que formen part dels serveis essencials i que permeten al conjunt de la ciutadania poder afrontar amb garanties la pandèmia que estem patint. Aquest agraïment i reconeixement l’hem volgut traslladar a totes les persones de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, així com a totes aquelles que formen part de serveis essencials en altres administracions i empreses privades.

Des de la UGT, hagueren preferit fer una reunió de la Comissió Paritària General, ja que entenem que la situació de gravetat així ho justifica, però per diverses raons no ha estat possible i hem acceptat que es reuneixin les 3 comissions paritàries sectorials de l’Administració de la Generalitat per separat.

Pel que fa al format ha estat telemàtic, com entenem que no pot ser de cap altra manera. Des de la UGT fa dies que estem demanant reunions (telemàtiques) en l’àmbit de prevenció de riscos laborals amb caràcter excepcional.

Entrant en el contingut de la reunió, dir que per la UGT, la qüestió fonamental pel que fa a prevenció de riscos laborals davant de la situació actual de pandèmia és garantir la seguretat i salut laboral de tots els treballadors i treballadores de l’Administració de la Generalitat; cosa que per nosaltres es materialitza de 2 formes principals: per una banda reunint els comitès de seguretat i salut laboral per abordar les problemàtiques a cada departament, i per l’altra banda garantint els mitjans d’autoprotecció, de neteja i higiene i les proves diagnòstiques als treballadors i en el seu cas a determinats col·lectius d’usuaris.

Pel que fa a la reunió dels comitès de seguretat i salut laboral, la UGT de Catalunya ha proposat un acord al Plenari: «Instar la reunió de tots els comitès de seguretat i salut laborals en el termini de 7 dies». Aquesta proposta s’ha acordat per unanimitat sindical i de tots els membres de l’administració; fins i tot alguns departaments presents ja han posat data per la reunió dels seus comitès.

Des de la UGT sempre hem defensat el paper dels delegats i delegades de prevenció i som conscients de les especificitats de cada departament.

Pel que fa als mitjans d’autoprotecció i proves diagnòstiques l’Administració ha explicat quina és la situació actual respecte a la disponibilitat donada la situació de pandèmia mundial, la dificultat que ha suposat sota la situació d’estat alarma. Han informat que en els primers moments hi va haver escassetat (nosaltres diem manca) i que des de fa uns dies comença haver-hi un flux sostingut d’equips de protecció individual (mascaretes, guants, bates, pantalles facials, solucions hidroalcohòliques…), proves diagnòstiques i es treballa per garantir les mesures higièniques i de neteja dels edificis oberts.

Pel que fa a la neteja i desinfecció dels edificis, la UGT ha demanat que es tingui especial cura dels productes que s’utilitzen i es tingui en compte les persones especialment sensibles. En aquest sentit ha recordat la necessària coordinació que han de tenir els responsables de compres / contractació de serveis i els responsables dels serveis de prevenció.

L’administració explica que, ara mateix, els treballadors i treballadores prioritaris a l’hora de rebre aquests subministraments són el personal sanitari i el de residències.

Per part de la UGT manifestem que és imperatiu garantir la seguretat i salut dels treballadors en els seus llocs de treball seguint els criteris científics, les mesures de seguretat i les proves diagnòstiques, que se’n derivin en cada moment a tot el personal que està prestant els seus serveis de forma presencial; en aquest sentit apuntem que a més del personal sanitari i el personal de residències ara comença a ser imperatiu posar el focus en el personal dels centres penitenciaris, els centres de justícia juvenil i els centres de la DGAIA. Totes aquestes persones treballen amb usuaris i cal garantir les proves diagnòstiques i el triatge tant a usuaris com a treballadors; no té cap sentit controlar usuaris i no treballadors o a l’inrevés.

L’administració ha facilitat dades respecte a les persones que són serveis bàsics i/o estratègics, el nombre de persones que treballen presencialment i les que teletreballen. També ha informat que en els primers dies de confinament es va elaborar material didàctic per a les persones que teletreballen sobre seguretat i salut laboral.

Pel que fa a la informació sobre treballadors i treballadores de baixa en relació amb l’afectació amb la COVID-19 les dades són preocupants, sobretot a Justícia i Treball (els departaments amb més tasques d’atenció directa amb usuaris).

Per part de la UGT, hem preguntat sobre la consideració que tenen les baixes i defuncions provocades per la COVID-19. Des de l’Administració ens han dit que en principi pel personal no sanitari la consideració serà de contingència comuna.

Des de la UGT, hem manifestat que no estem d’acord amb això, ja que el personal que presta els seus serveis de forma presencial s’exposa al contagi principalment per raó de la feina i que el nostre sindicat defensarà la tipificació d’accident de treball ja sigui en cas de baixa, en cas de defunció o en el supòsit que en el futur les persones afectades tinguessin seqüeles per la seva salut. També informem que la UGT ja s’ha adreçat al Ministeri competent instant-lo perquè canviï aquesta tipificació.

Preguntada Funció Pública pel tractament que està donat l’asseguradora contractada a càrrec de les nostres retribucions en els casos de defunció, ens informa que tenen constància d’un cas que està en vies de tramitació en coordinació amb la mútua d’accidents de treball.

Pel que fa als aclariments sobre la nota dictada per Funció Pública relativa a la consideració del grup d’edat de majors de 60 anys com a personal amb condicions d’especial vulnerabilitat, l’Administració explica que adaptant la referència de la normativa dictada per l’Autoritat Sanitària i a la vegada atenen a la seva cronologia, la vulnerabilitat de les persones depèn de diversos factors i que una persona es converteix en especialment sensible en funció del risc a què s’exposa.

Una explicació tècnicament perfecta i que seria de gran utilitat en una situació normal; és a dir, en una situació en què els nostres serveis de prevenció poguessin garantir que les persones de més de 60 anys no estaran exposades al virus en cap moment. I no estem parlant només dels trajectes d’anada i tornada a la feina, estem parlant de garantir l’aïllament perfecte en una residència o en un centre penitenciari…, quan avui dia sabem que no es disposa d’EPI en quantitat suficient.

La UGT pensa que no es pot obligar a una persona major de 60 anys ha anar a treballar si no es garanteix al 100% la seva salut.

Pel que fa als plans de retorn, l’Administració admet que existeix un grup que està treballant en la seva elaboració i que està utilitzant com a referència el document: «Recomanacions per a empreses i persones treballadores sobre actuacions vinculades a les situacions que es puguin produir per l’efecte del coronavirus SARS-CoV-2» aprovat pel Consell de Relacions de Catalunya; i que entre altres consideracions recull: «En el procés de confecció de l’adaptació de l’avaluació de riscos i en els protocols de seguretat i salut resultants, han de ser consultats els delegats i delegades de prevenció o els representants dels treballadors».

Per part de la UGT, no es pot pensar en el retorn als llocs de treball fins que existeixi una garantia total i absoluta de proveïment d’equips de protecció per tots els treballadors i treballadores.

Quan les autoritats sanitàries ho indiquin i estigui garantit el proveïment es podrà iniciar el  retorn als centres de treball; per la qual cosa prèviament caldrà haver-hi acordat les mesures específiques per departament, centres de treball i fins i tot col·lectius professionals en l’àmbit dels comitès de seguretat i salut.

Per abordar les possibles mesures de retorn i les problemàtiques generals que l’actual situació de pandèmia està creant, la UGT demana a l’Administració que estableixi un mecanisme que permeti als membres de Comissió Paritària Sectorial PATL (sindicats i administració) trobar solucions de forma àgil i eficaç.

En darrer lloc, la UGT demana informació sobre el trasllat al Districte Administratiu. La resposta de l’Administració és:  no tenim informació més enllà que els trasllats previstos en aquestes dates no es poden fer.

Per qualsevol dubte relacionat amb la seguretat i salut laboral us podeu adreçar a nosaltres.

ssl-gencat@catalunya.ugt.org

Gràcies i ens en sortirem, tot anirà bé

Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis. Si continua navegant, considerem que accepta utilitzar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca