ACTUALITAT

Resum reunió Comissió Paritària del personal Tècnic i Administratiu i Laboral

En primer lloc l’Administració demana autorització per permetre l’assistència com a oient a aquesta reunió d’una representant del Departament d’Ensenyament. Cap de les parts es manifesta en contra.

Tot i això, des de la UGT recalquem que el personal Tècnic i Administratiu i Laboral que presta els seus serveis al Departament d’Ensenyament no està representat en aquesta paritària.

Des de la UGT, donada l’esmentada complexitat, tenim una gran preocupació al respecte de que s’estigui garantint el dret a consulta i participació d’aquests treballadors i demanem que es convoqui la Comissió Paritària General de Prevenció de Riscos Laborals per evitar possibles disfuncions.

L’Administració lliura informació sobre el nombre de baixes per Covid-19 del personal de la Generalitat de Catalunya. Els departaments de Justícia i Treball són els més afectats amb xifres que suposen més del 30% dels casos, el SOC amb l’11,5% i Interior amb el 6,5%. La resta dels departaments es troba per sota del 5% del total de casos registrats.

Des de la UGT valorem aquesta informació i demanem a la Funció Pública que fóra bo disposar d’informació que ens permeti observar l’evolució dels casos al llarg d’aquests mesos.

La UGT també demanem que, ara que ja s’estan fent de forma sistemàtica tests diagnòstics, es comencin a recollir dades sobre el tipus de test que s’estan fent, els col·lectius i també s’obtinguin dades del grau d’immunització de la nostra plantilla.

Pel que fa al retorn progressiu dels treballadors i treballadores de la Generalitat als seus llocs de treball presencial, la UGT demana resposta a la Funció Pública respecte a les aportacions sindicals que es van fer a la reunió del 27 d’abril d’aquesta Comissió.

La resposta és decebedora, el document presentat per la Funció Pública el 27 d’abril s’ha convertit en la Instrucció 4/2020 sense incloure cap de les aportacions que es van fer en l’esmentada reunió i ni tan sols informar els membres d’aquesta Comissió que havien estat treballant per introduir millores tècniques.

Arribats a aquest punt, des de la UGT demanem a la Funció Pública les dates en què s’ha reunit la Comissió de Coordinació de Prevenció de Riscos Laborals; reunions en les quals la Directora General de la Funció Pública (que és la presidenta d’aquesta Comissió) devia haver informat a tots els departaments de l’aplicació de la Instrucció 4/2020 i d’una cosa que tothom esta dient: s’han de reunir tots el CSS per abordar les mesures de desescalada. 

La UGT manifesta que des de la Funció Pública no s’estan fent bé les coses quan a hores d’ara no s’han reunit tots els CSS; cosa que contravé les obligacions pròpies de l’Administració i un acord assolit al si d’aquesta Comissió Paritària.

Pel que fa a disponibilitats d’EPI’s i altres mesures de seguretat, se’ns informa que des de la Comissió Central de Subministraments ja s’està realitzant la distribució als departaments i es considera que quan es produeixi la reincorporació de més efectius no hi hauria d’haver dificultats d’aprovisionament.

LA UGT manifesta que en aquests moments esta havent dificultats greus pel que fa als lots «higiènics» que s’estan distribuint per l’obertura dels centres educatius i que pensar que el subministrament esta plenament garantit a cada lloc de treball és en aquests moments una visió optimista que no ens podem permetre.

Pel que fa a l’etiquetatge, les instruccions dels EPI’s, exigim que es compleixi la normativa i que es lliurin en català. És inacceptable que les nostres delegades de prevenció hagin hagut de traduir aquesta informació del xinès al català.

En relació amb les instruccions dels EPI’s exigim que es compleixin les especificacions dels fabricants quant a la utilització dels mateixos i volem deixar clar que quan diu NR (no reutilitzable) el que significa és això: «no reutilitzable».

La UGT demana l’informe corresponent a la distribució dels EPI’s als treballadors/es de la Generalitat de Catalunya durant l’episodi de la pandèmia de la Covid-19, per tal de tenir el màxim d’informació al respecte (com s’han subministrat els EPI cronològicament durant tota la crisi) i poder anticipar-nos per garantir les necessitats de tots els col·lectius professionals per possibles situacions de repunt de la pandèmia.

Aquest informe ha estat demanat en altres àmbits, però des de Funció Pública ens han adreçat perquè el demanem aquí; tot i que tothom sabem que ara per ara els àmbits de prevenció de riscos laborals de l’Administració estan sobresaturats de feina.

Pel que fa al personal vulnerable davant la Covid-19, tots coincidim tècnicament que ningú que sigui considerat personal d’especial vulnerabilitat no es pot incorporar al seu lloc de treball si prèviament no ha estat avaluat pel metge/essa del servei de prevenció i aquest ha emès l’informe corresponent.

Tothom coincidim que existeixen procediments establerts per les autoritats sanitàries i que són els serveis de prevenció qui determinen qui és personal sensible seguint els criteris de la guia del Ministeri de Sanitat; i que això és un requisit previ a la incorporació presencial a un lloc de treball.

Però donada la sobrecàrrega de treball dels serveis de prevenció, la UGT planteja la hipotètica situació de si un director/a d’un centre de treball dóna l’ordre d’incorporació a un treballador/a i no s’ha fet l’avaluació mèdica per part del Servei de Prevenció com s’actuarà?

Tot i insistir fins a 3 vegades, no hem obtingut resposta de la Funció Pública, i quan llegim la instrucció 4/2020 tampoc trobem cap aclariment; encara que hom pensa que això hauria de ser senzill.

En relació amb aquesta qüestió el Departament d’Ensenyament ha demanat al seu personal que ompli una declaració responsable si es considera treballador/a vulnerable; document que garanteix la no incorporació d’aquestes persones fins que no siguin examinades pels metges/esses del Servei de Prevenció.

Pel que fa a les baixes per Covid-19, hem sabut que les Mútues d’accidents de Treball, aquestes grans desaparegudes durant aquest parell de mesos, ara començaran a fer test PCR al personal de baixa i també faran el seguiment dels treballadors/es afectats per Covid-19 (de fet alguns companys/es ja han tingut l’immens plaer de rebre alguna trucada).

Pel que fa al paper de la Subdirecció general d’Avaluacions Mèdiques (antic ICAM) en el procés de tramitació de les sol·licituds d’Incapacitat Temporal (IT), des de la UGT tenim seriosos dubtes que suposi una millora.

Tenim molts dubtes que, el procediment establert, faciliti la gestió als treballadors/es i estem segurs que dificulta la tasca dels metges/ses del Servei de Prevenció de Riscos que han de valorar aquestes persones, ja que segurament no coneixen la situació mèdica concreta de cada persona de la manera que si la coneixen el metge/ssa del CAP, que és qui ha fet el seguiment del treballador durant mesos o anys.

Novament es torna a sobrecarregar de feina als serveis de prevenció; i encara estem esperant les mesures d’ampliació de plantilles que pugui adoptar la Funció Pública.

En el Torn obert de paraules es plategen les següents qüestions:

La UGT considera inapropiat que s’estigui publicitant a l’ATRI, a l’apartat d’OBIS,  una oferta comercial sota l’epígraf: «Producte per al teletreball». El nostre sindicat es suma a les queixes rebudes, ja que considerem que el nostre portal corporatiu no ha de permetre aquest tipus d’anunci.

En aquests moments existeix una gran dificultat a la nostra administració per poder treballar a distància, tothom estem fent esforços ingents per fer-ho i és l’administració qui hauria de dotar-nos de mitjans per realitzar el teletreball. Aquests motius fan que sigui inacceptable que es permeti que algú faci negoci emparant-se en la manca de recursos de la Generalitat.

Des de Funció Pública han dit que revisaran aquesta oferta.

Pel que fa a les informacions que es reben sobre el trasllat al Districte Administratiu, des de la UGT manifestem la nostra preocupació pel fet que s’estigui demanant als treballadors/es que vagin a empaquetar les seves coses en aquests moments.

La UGT demana, que si l’Administració decideix seguir fent passos per dur a terme el trasllat al Districte aquest procés ha de ser consultat i informat en el si d’aquesta Comissió Paritària, per la qual cosa demana que aquest punt sigui inclòs en l’ordre del dia de la pròxima reunió que estem segurs es farà com més aviat millor.

En darrer lloc des de la UGT lamentem que no hagi estat possible arribar a un Acord amb el Govern de la Generalitat pel que fa al Pla de desescalada de la nostra Administració ni en l’àmbit de la negociació col·lectiva ni en l’àmbit de la consulta i participació per acordar els aspectes relacionats amb la prevenció de riscos laborals.

Aprofitem per reiterar a l’Administració la nostra voluntat d’arribar a Acords tant en l’àmbit de la MEPAGC com en el de la Comissió Paritària General de Prevenció de Riscos Laborals.

Per qualsevol dubte relacionat amb la seguretat i salut laboral us podeu adreçar a nosaltres.

ssl-gencat@catalunya.ugt.org

Gràcies i ens en sortirem, tot anirà bé.

Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis. Si continua navegant, considerem que accepta utilitzar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca