ACTUALITAT

Reunió de la Comissió Paritària de seguretat i salut laboral

Abans de la reunió, els membres de la Comissió van poder participar en una reunió informativa sobre la campanya de vacunació contra la Covid-19 a càrrec de la Dra. Cabezas, responsable del Programa de Vacunació del Departament de Salut.

Des de la UGT vam agrair la seva bona intervenció i vam aprofitar per preguntar-li quina era la raó per la qual encara no havien cridat per vacunar personal considerat essencial que treballa presencialment. 

La resposta va ser molt clara: la limitació en la franja d’edat de la vacuna d’AstraZeneca ha obligat a canviar les previsions inicials per dur a terme la vacunació. El Departament de Salut és partidari de vacunar per franges d’edat perquè les persones grans són les que tenen més risc de patir conseqüències greus per la malaltia. Tot i això, la programació actual de vacunació respon a criteris tècnics, i que es revisaran els grups professionals per si cal fer alguna modificació en funció d’aquest criteris.

DESENVOLUPAMENT DE LA REUNIÓ

Dades d’afectació de la Covid-19

L’Administració presenta les dades d’afectació de la pandèmia a la plantilla de la Generalitat, departament per departament; això sí, amb un departament amb afectació zero, cosa que costa de creure. Sembla que algú li ha passat per alt aquesta manca de dades.

UGT qüestiona que no es faci la distinció per col·lectius professionals en departaments on la gran majoria d’aquests han estat treballant presencialment durant l’episodi de pandèmia.

Disponibilitat d’estocs d’equips de protecció individual i material preventiu

La preocupació sobre aquesta qüestió és màxima per part de totes les parts implicades i així ha quedat exposat en aquesta reunió. 

La UGT i la resta de sindicats, però també els membres de l’Administració, estem preocupats perquè, sigui quina sigui l’evolució de la pandèmia, es garanteixi el subministrament adequat i suficient d’EPIs i material necessari per garantir la seguretat i salut de tots i cadascun de les treballadors i treballadores de la Generalitat.

Des de la UGT hem recalcat la necessitat que això sigui així, que l’Acord marc per al subministrament de material necessari per fer front a la COVID-19 garanteixi que es proveeixi tot aquest material, independentment de la situació pandèmica en què ens trobem. 

Qualsevol prevencionista, persona que vulgui preveure alguna cosa per impedir-la o evitar-ne l’efecte sap que en el càlcul de probabilitats s’ha de situar sempre en la pitjor; però ens preocupa que no tothom tingui clara aquesta idea. Per aquesta raó, UGT ha preguntat en diversos moments si existien raons econòmiques que poguessin condicionar el lliurament adequat i suficient de material de protecció. La resposta per part dels responsables de l’Administració ha estat: NO.

Fatiga pandèmica del personal de la Generalitat de Catalunya

Per part de la UGT defensem que les treballadores i treballadors de la Generalitat han donat el millor de si mateix al llarg d’aquest duríssim any, i que han complert, sempre i de la millor manera, amb les mesures preventives.

Ni tenim dades, ni pensem que existeixi relaxament per part dels i de les professionals de la nostra Administració, tot i que som conscients de la fatiga pandèmica que patim. Així i tot, sí que fa mesos que trobem a faltar els missatges de suport de les màximes responsables envers la plantilla de la nostra Administració.

Per aquesta raó, des de la UGT hem proposat al Plenari de la Comissió que traslladi aquesta inquietud a qui correspongui per tal que enviïn els missatges d’escalf i suport que els i les treballadores de la Generalitat de Catalunya s’han guanyat.

Teletreball

L’administració demostra amb les seves manifestacions que no esta preparada per abordar la qüestió del Teletreball. De fet, sempre que la part social vol abordar les dificultats que tenen els treballadors i treballadores de la Generalitat a l’hora de teletreballar el primer que diuen és: “Nosaltres ja hem complert el tràmit.”

Des de la UGT, moltes vegades tenim la molesta sensació que la Funció Pública només cerca l’objectiu de complir el tràmit, i que no li interessa el que de veritat és important: la seguretat i salut dels seus treballadors i treballadores.

Som conseqüents amb els nostres objectius i amb la funció que ens correspon, i per això des de la UGT seguim exigint a l’Administració que garanteixi les condicions adequades de seguretat i salut en els llocs de treball en qüestions com ara el maquinari i el programari. En aquesta sentit, des de Funció Pública, ens avancen, per exemple, que la mida de les pantalles que facilitaran a les persones que teletreballen serà de 22”, però no concreten més dades, ni tan sols a quantes persones se’ls facilitarà aquest equip.

També hem exposat la necessitat de garantir el mobiliari adequat. Aquesta qüestió va lligada a la necessària avaluació de riscos del lloc de treball i la manera com l’Administració facilita el mobiliari adequat.

Som conscients que l’avaluació de riscos d’un lloc de treball dintre del domicili d’una persona no és fàcil, però caldrà trobar la solució més adequada per acomplir-la.

Pel que fa a la dotació de mobiliari, Funció Pública s’embolica i ens diu que ja ha tractat aquesta qüestió a la Comissió de Seguiment de l’Acord de Teletreball. Es pensa que l’obligació que li confereix la modificació de l’EBEP del 29 de setembre de 2020 esta assumida per una Comissió creada per una Acord de MEPAGC de 25 de febrer de 2020.

En definitiva, quan les administracions serioses del nostre país ja han tancat acords per compensar les despeses de mobiliari i consums de serveis que genera el teletreball, la nostra Administració vol fer passar bou per bèstia grossa. 

Des de la UGT ja anunciem que portarem aquesta qüestió a la MEPAGC perquè sigui negociada.

Treballadors i treballadores vulnerables

Aquest és un tema recurrent en les reunions de la paritària. El tractament del personal vulnerable davant de la Covid-19 segueix patint disfuncions en la seva determinació, ja sigui pel servei de prevenció corresponent o per la Subdirecció General d’Avaluacions Mèdiques, conegut popularment com ICAM. 

Se’ns recorda que qui marca la pauta són les guies que tenen en compte el nivell d’exposició i el risc concret elaborades pel Ministerio de Sanidad. Així i tot, des de la UGT pensem que aquestes guies estableixen unes pautes mínimes i que cada empresa pot anar més enllà a l’hora de vetllar per la seguretat i salut dels seus treballadors i treballadores.

Formació en matèria de PRL

Des de la UGT seguim reclamant que l’administració faci una aposta decidida per a la formació en matèria de prevenció de riscos laborals.

Des de Funció Pública ens diuen que es farà una edició del Curs bàsic de PRL de 50 hores en format telemàtic.

Per a UGT això és insuficient, perquè seguim per sota de les 2 edicions mínimes de temps enrere, perquè no hi ha cap seminari programat i perquè es segueix ignorant la nostra petició reiterada de programar accions formatives especialitzades adreçades al personal dels serveis de prevenció, i als delegats i delegades de prevenció.

No són acceptables els arguments basats en afirmacions com que la crisi del 2008 va impactar en els pressupostos de Formació i ara  la pandèmia dificulta les accions formatives. Estem segurs que des de l’EAPC tenen la capacitat per atendre les necessitats que se’ls plantegi.

Des de la UGT volem posar en valor el fet que l’edició de 2020 del Curs de PRL de l’EAPC per a delegats i delegades de prevenció, que es va haver de paralitzar per la pandèmia, al poc temps es reprengués i conclogués de forma telemàtica; i, segons les nostres informacions, amb un nivell de satisfacció alt.

Des de UGT, tenim l’absoluta certesa que en aquests moments l’evolució tecnològica i el teletreball faciliten l’assistència a activitats formatives a molts més treballadors i treballadores de la Generalitat de Catalunya.

Represa de les reunions de seguiment de l’activitat dels Serveis de Prevenció 

UGT ha demanat la represa de les reunions anuals que abans a la pandèmia es realitzaven amb els serveis de prevenció dels  departament de la Generalitat de Catalunya per informar els membres de la paritària sectorial de les seves activitats, i en les quals  també es feia el seguiment de la tasca duta a terme per cada comitè de seguretat i salut.

Ajuts tècnics a les residències de la tercera edat. Grues, banyeres, cadires de bany, etc. Estat actual i previsió de compres

UGT exposa el problema i aquesta perpetuïtat en el temps. Estem parlant d’uns requeriments de la ITSS de l’any 2017 i 2018 que no s’han complert i que comporten que en l’actualitat l’estoc dels ajuts tècnics esta desfasat, espatllat i molt inoperatiu

El Departament sempre s’ha excusat en un “macro contracte” que no ha sortit mai. La manca de planificació i gestió per part del Departament ha posat i posa en perill els treballadors de les 16 residencies públiques de la tercera edat i de la d’una, també pública, de discapacitats. El mateix Departament ha reconegut que la sinistralitat laborals ha estat motivada per aquesta problemàtica.

Des de la UGT hem criticat durament la inoperància de l’Administració, on en més duna desena d’actes del CSS del Departament  es posa en evident la necessitat de posar fil a l’agulla, però fins a data d’avui encara no s’ha fet.

Tota la part social demana i exigeix una solució real a aquesta mancança. El Departament es compromet en el proper Comitè de Seguretat i Salut posar sobre la taula una planificació, terminis i els recursos necessaris per solucionar aquest mal endèmic de les residències públiques. 

Des de la UGT només podem dir que esperem que aquest cop el Departament compleixi el seu compromís. Estarem atents.

Districte Administratiu

Per part de l’Administració no es fa una proposta prou clara de què es vol fer.

Cal dir que tot allò que es refereix a la consulta i participació dels treballadors en matèria de prevenció de riscos laborals ha de ser acordat necessàriament amb els seus representants legals de forma transparent; cosa que per ser òbvia no caldria ni recordar.

Des de UGT manifestem la nostra disposició a seure i a dialogar amb les parts interessades i a arribar a les concrecions necessàries per tal d’establir el model que volem establir en el Districte Administratiu pel que fa a les qüestions relacionades amb la prevenció de riscos laborals. 

Alhora considerem que amb el Districte Administratiu ja són 3 els edificis d’aquestes característiques (Santa Caterina de Girona i Tortosa) i sembla raonable unificar els criteris per abordar aquesta qüestió.

Torn obert de paraules

Per part de la UGT ens reiterem en l’interès envers la vacunació de col·lectius essencials que durant la pandèmia estant treballant de forma presencial i atenent el públic. Traslladem a Funció Pública aquesta preocupació perquè analitzin aquests casos i ho consultin amb les autoritats responsables a l’hora de prioritzar els grups professionals que han de ser vacunats, tal com hem manifestat a la sessió informativa amb el Departament de Salut.

Des de la UGT hem demanat la implicació i el compromís de les persones amb més responsabilitat en matèria de personal de la Generalitat. Pensem que són elles les que han d’adreçar-se a tots els treballadors i treballadores per tal que ningú, a cap nivell de l’organització, pensi que la pandèmia ja s’ha acabat i es relaxi. Per fer això, sempre tindran el suport de la UGT de Catalunya.

Per qualsevol dubte relacionat amb la seguretat i salut laboral us podeu adreçar a nosaltres.

ssl-gencat@catalunya.ugt.org

Gràcies. Ens en sortirem. Tot anirà bé.

Salut i cuideu-vos!

UGTGENERALITAT

Barcelona 25 de març de 2021

Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis. Si continua navegant, considerem que accepta utilitzar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca