ACTUALITAT

UGT en contra de la perversió en la contractació de personal laboral a la Generalitat

Amb la publicació de la reforma laboral, desembre 2021, la UGT hem estat demanant a Funció Pública que informi als representants dels treballadors/ores, en concret quina afectació té la mateixa sobre la modalitat de contractació del personal laboral i durada per part de l’Administració. Aquesta ha demorat donar resposta fins a la reunió, d’avui 31 de març de 2022, de la Comissió d’Interpretació, de Vigilància i l’Estudi (CIVE, a partir d’ara) del Conveni únic de personal laboral d’àmbit de l’Administració de la Generalitat de Catalunya. Funció Pública necessitava mínim 3 mesos per avaluar aquesta petició de la UGT, i és evident el per què d’aquesta demora… la interpretació que fa la Generalitat en aquest aspecte situa a la UGT en contra.

Tant és així, que avui UGT hem anunciat diferents accions judicials. Recordem, des de 2019, UGT en l’àmbit del personal laboral ha interposat tres conflictes col·lectius i en tots els casos ens han donat la raó. Enguany seguim convençuts que tenim raó en els temes tractats avui a CIVE, però l’actitud de l’Administració ens condueixen a anunciar noves demandes:

Internalització parcial de personal de la Fundació Institut Català de Farmacologia

El Departament de Salut ha internalitzat parcialment un servei anteriorment dins de la Fundació Institut Català de Farmacologia (FICF, a partir d’ara). En concret, s’han subrogat 8 persones mantenint les condicions del FICF, en aplicació legal de l’article 44 del Estatut dels Treballadors (ET, a partir d’ara). Els membres del comitè d’empresa en comissió negociadora amb el Departament van acordar la successió parcial d’empresa, és evident que s’ha fet respectant imperativament la normativa vigent i jurisprudència recent (STS 270/2022, de 28 de gener de 2022). Així mateix a CIVE només s’ha ratificat el corresponent acord.

Malauradament, la UGT ha manifestat que l’article 44 de l’ET i la Directiva Europea en relació a les successions d’empreses a l’Administració pública NO ha canviat en els darrers 15 anys. Fet que ens obliga a UGT ha exigir retrospectivament aquesta interpretació imperativa de la llei i jurisprudència. Per tant, analitzarem totes les successions parcials o totals d’empreses dels darrers anys, i en cas que els Departaments no ho vulguin aplicar anirem per la via jurídica.

Fins ara, l’aplicació de l’art. 44 del ET en anteriors internalitzacions no s’ha fet com enguany amb la FICF, com a antecedents hi ha el personal de GESFER, d’IRTA o Forestal Catalana, entre altres. Què ha variat? Doncs que el personal laboral fix a les empreses abans de la internalització, necessitaven poder certificar a Funció Pública com havia estat el procés selectiu, cosa que havia de complir els principis d’igualtat, capacitat i mèrit, si no és podia certificar la successió no era com a laboral fix. Actualment, en aquesta i futures possibles subrogacions, el personal fix a les empreses s’integrarà als Departaments complint la llei, com a personal laboral fix.

Aquesta darrera subrogació parcial del FICF ens impulsa a reclamar en situacions similars anteriors, és a dir, només dona visibilitat a la resta d’exemples que la UGT interpreta que aplicant la mateixa normativa hauríem de tenir els mateixos resultats, i així ho exigirem cas per cas. Si ets algun/a afectat/ada et recomanem que us poseu en contacte amb la UGT.

Tanmateix, es fa difícil d’explicar al personal interí i al personal laboral temporal que s’han d’afrontar a processos de selecció, pendents de temaris específics per categories, ofertes públiques ordinàries o addicionals i llei d’estabilització, com en aplicació de la Llei per situacions de successió d’empreses l’accés de personal fix ha de ser com a laboral fix sense valorar com va ser l’accés a l’empresa, en canvi el personal interí o laboral temporal si o si requerirà d’un procés selectiu escrupolós. És vergonyós la desídia de Funció Pública vers el seu personal, especialment els darrers 15 anys, on la temporalitat ha anat en augment i no ha fet res. Aquesta inactivitat de l’Administració en la publicació d’ofertes públiques anuals per a personal laboral, ens ha dut a anunciar avui un altre conflicte col·lectiu, on UGT insta a la justícia a declarar el frau de llei a tot el personal laboral temporal que ocupen places vacants estructurals, en concret aquelles que NO hagin estat afectades per ofertes públiques i les convocatòries corresponents dels darrers anys. Us mantindrem informats sobre aquest procés.

Contractació laboral il·legalment limitada a 3 anys

Esperàvem resposta a com integrar la reforma laboral i es rumorejava als Departaments que existiria una limitació a 3 anys en la contractació de personal laboral temporal que ocupi una vacant. La interpretació que ha fet Funció Pública sobre l’afectació de l’EBEP (Article 10: Funcionaris interins) no es sustenta, UGT ha recordat que l’EBEP només és d’aplicació al personal laboral en tot allò que el propi EBEP així ho disposi. I en concret l’article 10 no fa esment al personal laboral.

Per tant, UGT interpreta que el personal laboral temporal que ocupa un lloc vacant NO pot tenir una limitació en la durada del contracte. Directament hem centrat el debat en aquest punt per informar que amb el primer contracte laboral de vacant temporal amb limitació de la durada, com a màxim 3 anys, que arribi a la UGT hem anunciat que interposarem un altre conflicte col·lectiu. Si coneixeu alguna situació així, si us plau, poseu-vos en contacte amb la UGT.

Eliminació del contracte d’obra i servei

La sensació avui és que l’Administració no tenia resposta clara de la petició concreta de la UGT, sobre com solucionarà l’eliminació de la modalitat d’obra i servei en la contractació. Existeixen col·lectius laborals que haurien de ser contractes de plantilla estructurals, encara que fixos discontinus si la seva activació és en un període determinat l’any o per circumstàncies de la producció. En concret, alguns Departaments com Presidència, Interior o Empresa i Treball, han de cercar la manera de solucionar certes contractacions que es feien fins ara amb l’obra i servei. Especialment la cobertura de les campanyes d’emergències, els experts formadors/ores dels CIFOs o alguns professors/ores del INEFC es veuran afectats. Certament, la reforma laboral ha modificat aquests i altres aspectes que Funció Pública i els Departaments, encara avui no tenen clar.

UGT hem exposat la nostra interpretació, cosa que demanem per la gran majoria d’aquestes persones ha de ser plantilla indefinit discontinu, fins el punt que la representant del Departament d’Interior reconeix que caldria, doncs, un procés de dimensionament de la plantilla de campanya. En la resta situacions possiblement serà la mateixa alternativa a l’eliminació de la modalitat d’obra i servei. Finalment, després del posicionament de la UGT hem interpel·lat a tots els Departaments que fer un ús inadequat de les modalitats de contractacions vigents, ens convidarà a un altre conflicte col·lectiu. Si coneixeu alguna situació o sou afectats del que hem exposat, si us plau, poseu-vos en contacte amb la UGT.

Temaris específics de categories pendent de publicar-se

Hem tornat a demanar prioritzar poder disposar dels temaris específics de totes les categories professionals, especialment aquelles que aniran a oposició, deixant en standby les categories que anirien totes les places a concurs de mèrits. L’Administració en breu convocarà a la MEPAGC per informar de la previsió dels processos selectius i permetrà prioritzar els temaris. UGT hem insistit que demorar els temaris és en perjudici sempre dels treballadors/ores, perquè es redueix el temps per preparar els processos.

Accés al registre de jornada laboral

UGT ha demanat que el personal i els seus representants tinguin accés al registre de jornada, en cas de necessitat per defensar els seus drets, i ha d’existir transparència per part del Departaments per facilitar-lo quan així ho sol·licitin el treballadors/ores i/o els seus representants sindicals. Hi ha complements específics relacionats a realitzar jornades i torns que el calendari laboral no sempre garanteix poder reclamar-los, en aquest sentit el registre de jornada ho habilita sempre que compleixi la norma.

Jubilació parcial compactada plurianual i permisos (vacances i assumptes personals)

Es permet, en alguns casos i per acord d’ambdues parts, poder gaudir la jubilació parcial de manera compactada plurianual, però UGT ha exposat la necessitat de també gaudir els permisos corresponents del període que existeix encara contracte però no s’ha de treballat perquè ja s’han realitzat les jornades corresponents compactades. Volíem arribar a l’acord per escrit que les vacances, els assumptes propis i els dies de premis corresponents de tot el contracte no es perdessin.

L’Administració ens donarà resposta en la propera CIVE, perquè té dubtes de com es pot habilitar el gaudiment dels assumptes propis del temps que no s’ha d’anar a treballar tot i tenir contracte.

Jubilació especial als 64 anys

La jubilació especial als 64 anys va ser suprimida al 2013, a excepció de les persones que podien gaudir d’una jubilació parcial (fins el 75%), aquesta possibilitat va finalitzar el 31 de desembre de 2018 després de la reforma de la Llei de Seguretat Social. Per tant, avui l’Administració confirma que la jubilació especial als 64 anys s’ha exhaurit fins i tot per les excepcions que al 2013 encara es contemplaven.

Altres punts d’interès

UGT ha preguntat al Departament d’Ensenyament per les persones que han demanat revisió i vista de les proves de la fase d’oposició de TEEI, si disposaran d’un altre termini per presentar la documentació per la fase de mèrits, si degut a la revisió és modifica la qualificació i passa a ser apte de la fase oposició del procés selectiu. La representant del Departament ha informat que tothom que hagi fet la petició de revisió i vista, si varia la seva inclusió per continuar el procés del concurs d’oposició, també disposaran d’un termini que la Secretaria General del Departament haurà de publicar, molt provablement havent passat el 8 d’abril, data límit de presentació de la documentació actualment.

En relació a la recent modificació per incloure la modalitat de contracte formatiu, signat aquesta setmana en Conveni, UGT ha volgut deixar palés la naturalesa i condicions d’aquest programa de primera experiència professional a l’Administració. Hem explicat que en cap cas pot substituir incidències de la plantilla, ni reduir la contractació habitual de cobertures del personal estructural, en aquest sentit el programa obligaria a sancionar a l’Administració i retorn dels Fons Europeus, així com la regulació a indefinit del contracte que s’ha fet mal ús. Funció Pública ha confirmat la nostra explicació i vetllaran perquè així sigui. En qualsevol cas, hem exposat que farem vigilància, seguiment del programa i control de les contractacions formatives per evitar que es desvirtuïn.

Finalment, la part social torna a demanar resposta de la possibilitat de mantenir dos contractes al mateix Departament, d’aquelles categories professionals que es permet per acord de govern (metge/essa, diplomat/ada d’infermeria i educadors/ores socials). Funció Pública encara no té resposta definitiva perquè depèn de puntualitzar el motiu de doble contractació (per substitucions), actualment s’està treballant amb el Departament amb més opcions de permetre-ho per habilitar aquesta possibilitat.

Salut i cuideu-vos!

UGTGENERALITAT

Barcelona 31 de març de 2022

Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis. Si continua navegant, considerem que accepta utilitzar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca