ACTUALITAT

Reunió Comissió Paritària de personal tècnic i administratius i laboral

5 de novembre de 2020

Com a prèvia, totes les organitzacions sindicals hem manifestat la nostra queixa per les formes i els terminis que s’estan fent les convocatòries d’aquesta Comissió.

Totes les organitzacions sindicals presents en aquesta Comissió hem facilitat al màxim la tasca de la Funció Pública per tal que les funcions pròpies de la mateixa es poguessin seguir desenvolupant tot i la problemàtica actual marcada per la pandèmia.

És per aquesta raó, i observades una sèrie de disfuncions en el funcionament d’aquesta Comissió, que és raonable posar-les de manifest i demanar a la Direcció General de la Funció Pública que prengui les mesures adequades perquè no tornin a succeir.

Per part de la UGT volem que les reunions d’aquesta Comissió siguin útils i no es converteixin en un sols tràmit d’intercanvi de retrets entre les parts; la prevenció de riscos laborals és una matèria importantíssima en qualsevol organització, encara més davant de la situació que estem vivint.

Actualització de les dades d’afectació de la COVID-19.

Funció Pública presenta les dades que disposen a través del GIP i expliquen que per raons de confidencialitat no poden diferenciar entre els casos d’aïllament per quarantena i els positius per Covid.

Per la UGT, aquestes dades demostren que els àmbits amb treball presencial tenen una incidència més alta de Covid.

Les dades són una foto fixa d’un moment concret i seguim demanant dades respecte de l’evolució entre el personal de la Generalitat de Catalunya al llarg d’aquests mesos. Des de l’Administració se’ns contesta que existeixen limitacions per obtenir dades, ja que moltes d’elles són recollides pel Sistema Sanitari i els serveis de prevenció no tenen accés.

Des de la UGT estem d’acord amb l’existència d’aquestes limitacions, però seguim demanant que aquelles dades que disposin els serveis de prevenció de cada departament siguin recollides i facilitades.

En el mateix sentit va la nostra petició respecte a les proves (PCR i immunològiques) que s’han fet a determinats col·lectius, des de la UGT demanem tenir dades i  pel que fa a les proves immunològiques conèixer quin és el nivell d’immunització que tenim entre els treballadors i treballadores de la Generalitat de Catalunya.

Treballadors vulnerables a la Covid 19: criteris actuals amb la nova onada.

Des de l’Administració s’explica que davant de l’increment de la corba de contagis, l’increment de la R de contagiats per persona contagiada i l’increment de llits ocupats a les UCI’s, la Secretària d’Administració i Funció Pública va dictar la Resolució sobre l’aplicació de noves mesures al personal de la Generalitat davant el rebrot de la pandèmia de COVID-19 a Catalunya, 16 d’octubre de 2020, segons la qual es retorna a la situació de teletreball 5 dies a la setmana. Aquesta és una mesura que s’afegeix a les que ja existeixen establertes en els plans de contingència de cada departament.

Pel que fa a la situació del personal vulnerable, l’Administració diu que el tractament que se’ls dona ve marcat pels criteris establerts a la del Ministerio de Sanidad.

Des de la UGT manifestem que, a la Generalitat de Catalunya, hauríem d’anar més enllà del compliment dels criteris establerts per l’autoritat sanitària estatal.

Per la UGT cal donar un tractament similar al que es va donar a principi de la pandèmia als treballadors i treballadores vulnerables amb malalties prèvies i/o cròniques, i/o que tinguin més de 60 anys.

D’altra banda, des de la UGT manifestem que hi ha àmbits en què s’està demanant presencialitat a llocs de treball que s’hauria de teletreballar per una incorrecta aplicació de les instruccions de Funció Pública i altres àmbits en els quals no s’està implementant de forma adequada les possibilitats de treballar a distància que existeixen en l’actualitat.

Des de la UGT demanem a la Funció Pública que es tinguin en compte les indicacions del PROCICAT i el Consell de Relacions Laborals en el sentit de reduir al màxim la mobilitat del personal de la Generalitat de Catalunya.

UGT, perquè no quedi cap dubte, demanem que l’Administració prengui totes les mesures al seu abast per fer que el màxim de persones teletreballin o treballin a distància mentre duri la situació de pandèmia.

Equips de protecció, estocs, adquisició i criteris d’utilització.

La UGT demanem a l’Administració que garanteixi la dotació dels equips de protecció individual en quantitat suficient i amb les especificacions que cada lloc de treball requereix.

La UGT exigeix que no torni a passar allò que va passar al principi de la pandèmia, ara no hi hauria cap justificació si faltés material de protecció a les residències geriàtriques, a les presons, al personal d’atenció presencial,…

Demanem informació concreta sobre estocs de material per què volem tenir la garantia total i absoluta de què tothom està fent el que ha que fer per garantir la seguretat i salut dels treballadors i treballadores i així garantir també la prestació adequada dels serveis a la ciutadania del nostre país.

També volem saber quins són els criteris d’utilització, en definitiva volem que es proporcioni els equips de protecció  individual en funció d’allò que estableix el fabricant i no el que pensa algun responsable que, a més, té por de quedar-se sense material com ja li va passar als primers mesos de la pandèmia.

Des de Funció Pública se’ns informa que s’està enllestint un Acord marc per garantir les compres i els subministraments d’EPI’s pel 2021; i des de la UGT mostrem la nostra preocupació davant d’una qüestió que donaven ja per feta.

De fet si preguntem per estocs és per què entenem que, després del que va passar al principi de la pandèmia, tothom hem après la lliçó,… esperem que els responsables d’aquestes qüestions de l’Administració també.

En relació amb la qüestió dels equips de protecció es va plantejar una problemàtica concreta al Departament de Justícia, ja que no va quedar clar si s’estava lliurant mascaretes, en procés d’homologació, a part del seu personal. La UGT va exigir a Funció Pública que s’interessés pel cas; ja que si es confirmés aquesta dada és imperatiu que es prenguin les mesures que pertoquin per tal de paralitzar el lliurament d’aquest material als treballadors i treballadores.

Deficiències en el funcionament del CSS de Bombers.

El departament d’Interior, accepta que algunes coses són millorables pel que fa al funcionament del comitè de Bombers, però que això és principalment degut als canvis recents en llocs concrets relacionats amb aquests temes.

UGT interpel·la al departament explicant la situació actual, on manca la valoració de les planificacions de l’any 2019 i el més greu encara no es disposa de la planificació per aquest 2020. Per la nostra part tenim clar que la Covid en part ha estat culpable d’aquest desgavell, però es ben cert que de totes les Avaluacions de riscos que s’han realitzat en cap s’han portat a terme les mesures correctores. També demanem que es materialitzi d’una vegada per totes la integració real de la prevenció de riscos laborals en el si del Departament d’Interior, aspecte el qual es troba en l’actualitat a anys llum.

Teletreball  i treball a distància. Evolució des del principi de la pandèmia i planificació futura.

L’Administració vol tractar aquest punt de forma ràpida, tot i els diferents vessants que cal abordar i resoldre respecte al teletreball.

UGT considerem que pel que fa al teletreball hi ha aspectes que encara cal abordar, ja que nosaltres som del parer que la realitat ha superat les bones intencions que tenia el Decret del teletreball que el Govern va presentar a la Mesa de Negociació a principis de 2020.

Pensem que l’Administració ha de facilitar les dades de l’evolució de nombre de persones que teletreballa i treballa a distància, quins eren els recursos que es tenien en el primer moment de la pandèmia i quins són els actuals; creiem important saber quants equips es disposen, quin nivell de ciberseguretat tenen, quines són les previsions per fer les avaluacions de riscos,… així com quina és la planificació futura.

També hi ha qüestions importants que cal abordar davant de la nova realitat del teletreball com són: la desconnexió digital, la dotació de mitjans materials, la regulació dels accidents de treball, la compensació per les despeses que ocasiona el teletreball,…

Des de l’Administració es mostren reticents a parlar d’aquestes qüestions, però més hora que tard ho hauran de fer.

Ampliació de la dotació dels Serveis de Prevenció per l’Acord GOV/78/2020 de 9 de juny.

Recentment s’han ampliat les plantilles dels serveis de prevenció amb un total de 19 tècnics de prevenció i també s’han convocat 6 llocs de metge/ssa del treball i 5 de DUI del treball; però per cobrir aquestes els departaments estan tenint problemes per les condicions econòmiques que tenen.

Una altra dada important és que aquests efectius estan lligats a un programa la durada del qual està previst que tingui una durada de 3 anys; per aquesta raó des de la UGT tornem a demanar més recursos materials i humans pels nostres serveis de prevenció.

Districte Administratiu.

Des de l’Administració s’informa que desconeixen la data exacta de finalització de les obres; els consta que des de la Gerència es fan els controls periòdics dels equipaments que es van instal·lant i les corresponents comprovacions; comenten que fa pocs dies es van instal·lar els desfibril·ladors.

L’abordatge de les qüestions relacionades amb PRL a la nova seu de la Generalitat de Catalunya és un tema que interessa a totes les parts i caldrà actuar dins del marc del Pacte sobre drets de participació dels empleats públics en matèria de prevenció de riscos laborals en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat.

La UGT manifesta que està disposada a treballar en aquest sentit.

Formació als delegats de prevenció.

UGT  valora el fet que el curs de PRL per a delegats i delegades de prevenció, de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya, que es va haver que paralitzar per la pandèmia s’hagi reprès de forma telemàtica. Demanem de cara a 2021 que s’inclogui aquest curs en la planificació de l’EAPC.

L’Administració informa que hi ha previst una edició on-line d’aquest curs per l’any vinent.

UGT demanem que s’intenti de fer un parell d’edicions, ja que hi ha delegats que es queden sense plaça.

Distribució de delegats de prevenció de personal laboral.

La Comissió acorda l’actualització del repartiment de delegats de prevenció d’acord amb els darrers resultats electorals.

Per qualsevol dubte relacionat amb la seguretat i salut laboral us podeu adreçar a nosaltres:

ssl-gencat@catalunya.ugt.org

Gràcies i ens en sortirem!

Salut i cuideu-vos!

UGTGENERALITAT

Barcelona 9 de novembre de 2020

Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis. Si continua navegant, considerem que accepta utilitzar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca